Hur kan ni framtidssäkra?
”Det handlar om att säkerställa att kultur, värderingar, ledarskap, strategier, kommunikation och processer utgår från människors fundamentala behov av att bidra och känna tillhörighet, ges en hög grad av tillit kombinerat med en tydlig riktning och meningsfullhet. Och när människor utvecklas så utvecklas verksamheten. För det går helt enkelt inte att göra tvärtom”
Tre snabba för att framtidssäkra
Ledarskap som ger riktning, mening och trygghet
Att bygga team med hög psykologisk trygghet i kombination med en förmåga att kommunicera riktning framåt och möjliggöra samarbete är superkrafter som bör prägla ledarskapet i organisationer som vill bygga en framtidssäkrad kultur. Ledarskap som tar sin utgångspunkt i policys, kontroll och ett enögt fokus på finansiella resultat tar bort kraften i människor och därmed organisationer.
Och att det är värt att investera i ett ledarskap för framtiden är tydligt. När framtidens medarbetare säger sitt hamnar ledarskapet på topp tre i vad som är viktigast vid valet av arbetsgivare. Tätt efter kollegor & arbetsmiljö och förmåner. (YPAI 2022)
Tre tips för att utveckla ert ledarskap för framtiden
Hör av dig om du är nyfiken på hur ni kan utveckla ett tydligt ledarramverk med fokus på beteenden som framtidssäkrar ert ledarskap och blir motorn i att nå era affärsmässiga mål.
Kulturen är ditt varumärke.
Internt = externt.
Gränsen mellan vad som är internt och externt är utsuddad och organisationer som vill vara relevanta för dagens och morgondagens medarbetare behöver se att varumärke och kultur är olika sidor på samma mynt. Kulturen är hur ditt varumärke känns. Det enda sättet att bygga starka varumärken är att börja inifrån. Ganska självklart egentligen. Om vi ser på våra organisationer som glasboxar. Allt som finns på insidan syns utifrån. Då blir det logiskt att börja med att investera i att göra det fint inuti och se till att de som finns på insidan, era medarbetare, mår bra och trivs. För det är svårt och dyrt att måla glasväggar, och efter ett tag börjar ju färgen att flagna.
Är det lönsamt att investera i en kultur där medarbetare mår bra?
En studie från Society for Human Resource Management (SHRM) från 2020 visar att “giftiga/destruktiva” företagskulturer var anledningen till att 20% av amerikanerna bytt jobb de senaste 5 åren, till en kostnad av 223 miljarder USD.
Tre tips för att bygga ert varumärke inifrån
Hör av dig om du precis som jag tror att er kultur kan bli er största konkurrensfördel och har bestämt dig för att få fler att upptäcka det!
Inkludera en mångfald av perspektiv för smartare beslut
För att lyckas framtidssäkra krävs att din organisation kan klara av att se vad som finns runt hörnet, och för att göra det krävs en bredd av perspektiv. Det är helt enkelt inte smart att vara homogen. Trots att vi har spaltmeter av data och forskning på varför mixade grupper är bra för såväl lönsamhet som innovation så har till exempel tillväxten av kvinnor på de högsta positionerna i svenska bolag aldrig varit svagare. Det är dags att vända detta, och här krävs mod och målmedvetenhet, från styrelserummet till fikarummet.
Stiftelsen Allbrights senaste genomlysning av svenska börsbolag visar att bolag med en jämställd ledning hade en 8% högre vinstmarginal än genomsnittet och att bolagen utan kvinnor i ledningsgrupper hade 12% lägre vinstmarginal. Att bara fokusera på representation räcker dock inte. Forskning visar att just analysförmågan är anledningen till att bolag med en högre mångfald presterar bättre. Och för att ta tillvara på analysförmågan krävs ett inkluderande ledarskap och en kultur där medarbetare oavsett kön, ålder, etnicitet ges likvärdiga möjligheter att vara med och bidra.
Tre tips för att komma igång med ert Inkluderings & Mångfaldsarbete
Hör av dig så börjar vi tillsammans resan med att gå från ord till konkret handling i ert inkluderings och mångfaldsarbete!